Z ostatniej chwili

PBX – wirtualna centrala – co to jest?

PBX - wirtualna centrala - co to jest

Nowoczesne technologie są powszechnie wykorzystywane szczególnie w dużych przedsiębiorstwach. Odpowiednio wykorzystane mogą znacznie usprawnić komunikację wewnętrzną w organizacji. Jednym z takich rozwiązań jest PBX. Co to jest PBX i kto stosuje to rozwiązanie?

Czym jest PBX? Podstawowe informacje na temat centrali telefonicznej

PBX to skrót od angielskiego określenia Private Branch Exchange. Innymi słowy, jest to centrala telefoniczna, która stanowi własność określonego użytkownika. O jakich podmiotach mowa w tym przypadku? Najczęściej są to instytucje publiczne (urzędy miasta itd.) oraz duże przedsiębiorstwa, których struktura organizacyjna jest złożona z wielu działów.

Jaka jest istota funkcjonowania PBX?

Wbrew pozorom, zrozumienie mechanizmu nie powinno sprawić trudności nawet osobie, która nie jest zawodowo związana z kwestiami technicznymi. Centrala PBX z jednej strony umożliwia zatrzymanie w „prywatnej” sieci telefonicznej połączeń wykonywanych pomiędzy pracownikami organizacji. To właśnie dlatego warto zastosować to rozwiązanie w sytuacji, w której znaczną część rozmów telefonicznych odbywanych w przedsiębiorstwie stanowią rozmowy wewnętrzne.

Z drugiej zaś dzięki tej technologii możliwe jest wykonywanie połączeń zewnętrznych. Innymi słowy, jeśli w danej firmie poszczególni pracownicy dysponują telefonami stacjonarnymi i używają numerów wewnętrznych, mogąc zarazem kontaktować się z osobami z zewnątrz, to jest to możliwe właśnie dzięki PBX.

Jakie możliwości oferuje nowoczesna centrala PBX?

Nowoczesne rozwiązania w zakresie technologii PBX oferują użytkownikom szereg funkcjonalności, w tym między innymi:

  • call queuing, czyli kolejkowanie połączeń. Rozwiązanie to oznacza, że jeśli dany pracownik (np. urzędnik czy specjalista ds. obsługi klienta) jest aktualnie zajęty, interesant może „zaczekać na linii”, by się z nim skontaktować;
  • nagrywanie rozmów – jest to rozwiązanie stosowane m.in. przez call centre oraz duże firmy dysponujące profesjonalnymi działami obsługi klienta;
  • przekierowanie połączeń. Opcja ta daje możliwość klientom skontaktowania się z pracownikiem z innego działu, jeśli dany specjalista nie jest w stanie rozwiązać jego problemu.

To tylko niektóre spośród licznych możliwości, jakie zapewnia w obecnych czasach centrala telefoniczna PBX.

Nowoczesne rozwiązania

W obecnych czasach tradycyjna PBX jest zastępowana przez nowsze, bardziej zaawansowane technologie. Jednym z nich jest centrala IP PBX. Jest to rozwiązanie bardziej opłacalne pod kątem finansowym, ponieważ nie wymaga utrzymywania kosztownych linii telefonicznych. Warto zwrócić uwagę także na cloud PBX. Jest to wirtualna centrala, której działanie opiera się na technologii chmury (ang. cloud), bez konieczności instalacji fizycznej infrastruktury. Cloud PBX cechuje m.in. skalowalność. Oznacza to, że cały system może zostać z łatwością rozbudowany wraz z rozwojem skali działalności firmy.

PBX centrala telefoniczna – podsumowanie

Sprawne zarządzanie komunikację wewnątrz przedsiębiorstwa oraz między organizacją a otoczeniem nie jest prostym zadaniem. Oczywiście, nie oznacza to, że jest to wyzwanie ponad siły, szczególnie w dwudziestym pierwszym wieku. Rozwiązaniem, po które sięga wiele dużych firm w obecnych czasach, jest wirtualna centrala PBX. Aby móc sprawnie wdrożyć ten system w przedsiębiorstwie, warto skorzystać z oferty profesjonalistów. Należy do nich m.in. firma Focus Telecom.

2 Comments