Prowadzenie własnej restauracji to ogromne wyzwanie. Aby odnieść sukces, należy zadbać o to, by obsługa klienta była na wysokim poziomie. Przydatny w tym celu jest system POS (z języka angielskiego „point of sales”). To sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie do obsługi sprzedaży. Na jakiej zasadzie działa system POS? O czym jeszcze pamiętać przy tworzeniu restauracji? I co z tym wszystkim wspólnego ma dress code – https://gastro.pl/dress-code-w-gastronomii/? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te pytania, przeczytaj nasz artykuł.
Elementy systemu
Terminal, czyli mały dedykowany komputer, obsługiwany zazwyczaj przez sprzedawcę, kelnera lub recepcjonistę. Ma służyć do wprowadzania istotnych danych oraz rejestrowania sprzedaży. Najczęstsze, ponieważ najwygodniejsze, są terminale z ekranem dotykowym, ale stosuje się również terminale ze zwykłą, bądź specjalistyczną, programowalną klawiaturą.
Elektronika sklepowa może zajmować cały szereg urządzeń. Od takich oczywistych jak drukarka, waga czy czytnik kodów paskowych, po drukarki etykiet, sprawdzarki cen czy drukarki kart plastikowych. Wszystko należy zintegrować w spójny system. Kolektory danych to tablety lub palmtopy, z którymi można przemieszczać się po sklepie czy magazynie i zbierać dane, na przykład o kwotach, stanach, czy lokalizacji produktów.
System POS
Rozwiązań POS na rynku nie brakuje. Bardzo prosto jest wydać za dużo pieniędzy na rzeczy, których nie potrzebuje. Wydanie dużej kwoty na system, który nie będzie funkcjonalny wcale nie ułatwi biznesu. Czyli w efekcie będzie odpływem gotówki, ale już niekoniecznie inwestycją.
Dlatego też bardzo się kalkuluje zlecić analizę przed wdrożeniową. W jej ramach fachowcy przyglądają się wszelakim procesom w organizacji, które mogą mieć powiązanie z obsługą oraz sprzedażą. Analizują, w których momentach informatyka może ułatwić pracę, jak zredukować pracę pracowników, ile błędów można wykluczyć. Jeśli koszt nowych pomysłów jest niższy od spodziewanych korzyści to już wiadomo, że warto zainwestować.
System POS należy odpowiednio połączyć z narzędziami księgowymi oraz do zarządzania. Właściciele organizacji używają systemu do analizy historii sprzedaży oraz kosztów czy przepływów, które mogą ukazać, na ile rentowne jest prowadzenie biznesu. System ułatwia kierowanie dzięki dodatkowym funkcjonalnościom. Im większa elastyczność programu, tym lepiej. Dzięki temu będzie możliwe kupienie mniejszego systemu, i skalować go w przyszłych latach.
Sprzedaż detaliczna
Detaliści najchętniej wskazują systemy szybkiej sprzedaży, zoptymalizowane dla prostoty obsługi oraz jak najmniejszej liczby zarządzanych zmiennych. Terminale w nowoczesnych hipermarketach są z reguły dotykowe, bo są zazwyczaj niezawodne, posiadają odporność na brud oraz łatwość użytkowania.
Sklepowy system POS musi być połączony z systemem zarządzania magazynem. To połączenie musi umożliwiać odświeżanie stanów czy cen w czasie obecnym albo w bardzo małych odstępach czasu. Istotne funkcje programu to także raporty oraz analizy stanów, sprzedaży, które ułatwiają zakupy.
Dress code – wygląd obsługi także ma znaczenie
Jeśli chodzi o sklepy sieciowe i pracowników, których zatrudniają zauważyć można, że wszyscy pracownicy są ubrani w podobny strój. To sprawka szefostwa, które zleciło pracownikom, aby chodzili w podobnym stroju. Ma to związek dress codem, czyli strojem, który ubiera cała załoga. Najczęściej można spotkać pracowników z banków, restauracji czy innych usługowych branż w jednolitym, nierzucającym się oku stroju.
Pracodawcy zwracają szczególną uwagę na przestrzeganie wymogu noszenia jednakowych ubrań. Ma to związek z prestiżem firmy i jej polityką. Inwestycja w standardy często popłaca i powoduje zaufanie wśród klientów. Wybranie odpowiedniego stroju dla pracowników nie jest łatwe i zależy od regionu. Nad morzem kelnerki są ubrane luźno, a w górach mają zazwyczaj naszywki regionalne.
2 Comments
Ten tekst to nie tylko informacje, ale i inspiracja do głębszego myślenia.
To jest dopiero niezłe. Wcześniej by mi do głowy nie przyszło