Silniki zaburtowe są szeroko stosowane do napędzania niewielkich i średnich jednostek pływających. Mimo że na rynku można spotkać przeróżne silniki wielu producentów, to podstawowe części do silnika zaburtowego pozostają zwykle niezmienne. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące tego rodzaju jednostek napędowych.
Jak wygląda budowa silnika zaburtowego?
Chociaż każdy silnik zaburtowy składa się z wielu zróżnicowanych elementów, to można wyróżnić kilka podstawowych segmentów jego budowy:
- część górna – silnik właściwy lub akumulator,
- część środkowa – kolumna łącząca,
- część dolna – spodzina wraz ze śrubą napędową.
Górna i środkowa część jest dodatkowo chroniona przed działaniem wody specjalną obudową. Silnik właściwy jest zwykle dwu- lub czterosuwową jednostką napędową wyposażoną w usytuowany pionowo wał napędowy. Ten ostatni znajduje się wewnątrz kolumny, czyli najdłuższego, sięgającego do wody elementu silnika. Wprawiana w ruch śruba silnikowa jest oczywiście tym elementem, który bezpośrednio wpływa na ruch łodzi. Jako że bywa ona narażona na uderzenia w mielizny i podwodne przeszkody, to bywa chroniona dodatkową osłoną.
Jeśli chodzi o szczegółowy proces przekazywania momentu obrotowego, to odbywa się on od wału napędowego do wałka napędu śruby za pośrednictwem specjalnej przekładni wyposażonej w zęby skośne. Kolejna przekładnia umieszczona na końcu wałka przenosi go bezpośrednio do śruby napędowej.
Części do silnika zaburtowego, jakiej nie można pominąć, jest wspomniana kolumna. Ma ona kilka zastosowań. Oczywiście łączy właściwy silnik ze śrubą napędową, ale dodatkowo doprowadza wodę zasysaną przez otwory w spodzinie do układu chłodzenia silnika. Z pomocą kolumny cały silnik jest również mocowany do burty. Odbywa się to z użyciem specjalnych uchwytów, zacisków ze śrubą motylkową lub złączy śrubowych.
Zaburtowy silnik spalinowy można komfortowo obsługiwać za pomocą tzw. setera połączonego z manetką gazu. Współczesne silniki posiadają także wyłącznik bezpieczeństwa oraz charakterystyczną linkę przeznaczoną do rozruchu.
Silnik spalinowy czy elektryczny – jaki wybrać?
Każdy z silników zaburtowych można przypisać do grupy elektrycznych lub spalinowych jednostek napędowych. Konkretne części do silnika zaburtowego będą się zatem od siebie w sporym stopniu różnić, ale ogólne zasady jego działania pozostaną podobne.
Jakie są wady i zalety każdego z rozwiązań? Silniki spalinowe stały się szeroko rozpowszechnione ze względu na swoją dużą moc i wydajność, a co za tym idzie, także zasięg. Z tego powodu są często stosowane do pływania rekreacyjnego. W przeciwieństwie do silników elektrycznych, które wymagają dość częstego ładowania, przy silnikach spalinowych wystarczy zabrać w podróż zapas paliwa i oleju. Trzeba jednak nauczyć się obchodzić z takim silnikiem, co wymaga nieco treningu.
Alternatywa w postaci silników elektrycznych nie dysponuje zwykle dużą mocą ani zasięgiem, jej dużą zaletą jest natomiast o wiele mniejszy poziom generowanego hałasu. Z tego powodu jednostki elektryczne są idealnym wyborem wszędzie tam, gdzie przykładowo z powodu ochrony przyrody nie można stosować głośnych silników spalinowych. Są zdecydowanie łatwiejsze w obsłudze, a ich możliwości są wystarczające dla rekreacyjnych zastosowań, np. łowienia ryb.
Gdzie najlepiej zaopatrzyć się w części do silnika zaburtowego? Na co zwracać uwagę?
Miejscem, w którym warto zaopatrywać się w części do silnika zaburtowego, jest z pewnością specjalistyczny sklep z częściami do silników zaburtowych. To tam znajdziemy oryginalne części zamienne i będziemy mieli pewność, że nasz zakup to dobra inwestycja. Dodatkowo w razie wątpliwości doświadczona obsługa na pewno wesprze radą.
Dlaczego nie warto oszczędzać na tańszych, podrabianych zamiennikach, które można spotkać w innych miejscach? W najlepszym wypadku znacznie skróci to czas bezproblemowej eksploatacji. W najgorszym zaś może doprowadzić do uszkodzeń silnika i tym samym bardzo kosztownej naprawy.
Jakie elementy konstrukcyjne silnika należy przede wszystkim wziąć pod uwagę podczas zakupów? Na pewno trzeba rozważyć czy rodzaj napędu i sterowania zastosowany w danym modelu jest dla nas wygodny.
Rodzaj śruby także jest ważny i wpływa na osiągi silnika – im większa jej średnica, tym łatwiej jest wprawić w ruch masywniejszą łódź. Skok śruby to odległość, jaką może ona pokonać podczas jednego obrotu – wpływa on na prędkość maksymalną pojazdu.
Moc silnika to jego parametr, który także powinien w dużym stopniu wpływać na decyzję zakupową. Jeśli Twoja łódź lub ponton mierzy poniżej 5 metrów, to prawdopodobnie wystarczy Ci elektryczny silnik o sile uciągu około 60 lbs lub nawet słabszy. W przypadku dłuższych jednostek zdecydowanie trzeba postawić na silniki spalinowe o mocy co najmniej 10 KM, a zwykle warto wybrać wielokrotność tej liczby.
Znasz już podstawowe elementy budowy silnika zaburtowego, dzięki czemu możesz bardziej świadomie dokonywać zakupów i cieszyć się relaksem nad wodą!